Kyynärpääkipu penkkipunnerruksessa

Nordic Training Gear 2 minun lukemani

Penkkipunnerrus on suosittu voimaharjoitus, jossa levytankoa työnnetään ylös rinnalta käsivarsien avulla. Monille ihmisille se voi kuitenkin johtaa kyynärpääkivun tai ns. tenniskyynärpääoireyhtymän. Tämä on ylikuormitusvamma, joka johtuu kyynärpään lihasten liikakäytöstä, ja se voi johtaa kipuun, turvotukseen ja jäykkyyteen alueella.

Kyynärpääkivun syyt penkkipunnerruksessa

On monia eri syitä, miksi voi kokea kipua kyynärpäässä penkkipunnerruksen aikana. Tässä muutamia yleisiä tekijöitä:
  • Ylikuormitus: Ylikuormitus tarkoittaa, ett√§ kyyn√§rp√§√§n lihaksia on rasitettu enemm√§n kuin ne pystyv√§t kest√§m√§√§n. T√§m√§ voi esimerkiksi tapahtua, jos suoritat liikaa toistoja tai k√§yt√§t liian raskaita painoja penkkipunnerruksessa. Ylikuormitus voi johtaa lihasarkuuteen, v√§symykseen ja kipuun kyyn√§rp√§√§ss√§. Jos tunnet kipua kyyn√§rp√§√§ss√§ harjoituksen j√§lkeen, erityisesti tietyss√§ liikkeess√§ tai rasituksessa, se voi olla merkki siit√§, ett√§ kyyn√§rp√§√§t ovat ylikuormittuneet. Saatat my√∂s tuntea itsesi v√§syneeksi ja sinun on vaikea suorittaa tavallisia harjoituksiasi samalla tavalla kuin aiemmin.
  • Huono tekniikka: Huono tekniikka penkkipunnerruksen suorittamisessa, kuten v√§√§r√§ ote tai ep√§asiallinen kehon asento, voi my√∂s aiheuttaa kipua kyyn√§rp√§√§ss√§. Ep√§asiallinen ote penkkipunnerruksessa voi tarkoittaa, ett√§ otteesi on liian leve√§ tai liian kapea tangossa, tai ettei otteesi ole riitt√§v√§n tukeva tangossa. Ep√§asiallinen ote voi aiheuttaa rasitusta kyyn√§rp√§√§n lihaksissa ja niveliss√§, mik√§ voi johtaa kipuun ja vammoihin.
  • Lepovaje: Jos kyyn√§rp√§√§n lihaksille ei anneta riitt√§v√§sti lepoa harjoitusten v√§lill√§, se voi my√∂s aiheuttaa vammoja ja kipua. On t√§rke√§√§ antaa kyyn√§rp√§√§n lihaksille riitt√§v√§sti lepoa harjoitusten v√§lill√§, jotta ne voivat palautua ja rakentaa voimaa. Lepo ei tarkoita, ett√§ kyyn√§rp√§it√§ ei saisi liikuttaa lainkaan, mutta sinun pit√§isi v√§ltt√§√§ penkkipunnerruksen tai muiden raskaiden harjoitusten tekemist√§ kyyn√§rp√§ille joka p√§iv√§. Yleinen suositus on lev√§t√§ v√§hint√§√§n 24 tuntia saman lihasryhm√§n harjoitusten v√§lill√§. Voit my√∂s vaihdella harjoittelurutiiniasi ja keskitty√§ muihin lihasryhmiin tiettyin√§ p√§ivin√§ antaaksesi kyyn√§rp√§ille hieman ylim√§√§r√§ist√§ lepoa.
  • Flunssa: Kyyn√§rp√§√§n j√§nteiden tulehdus voi my√∂s johtua flunssasta tai muista infektioista.
Kyynärpääkipu penkkipunnerruksessa

Ratkaisuja kyynärpääkipuun penkkipunnerruksessa

Jos koet kipua kyynärpäässä penkkipunnerruksessa, on useita asioita, joita voit tehdä kivun lievittämiseksi ja vammojen ehkäisemiseksi:
  • K√§yt√§ elbow sleeves -kyyn√§rsukkia: Elbow sleeves on kompressiotyyppinen suojus, joka tukee kyyn√§rp√§√§n lihaksia ja voi auttaa lievitt√§m√§√§n kipua ja ehk√§isem√§√§n vammoja.
  • Venyttely: Venyttely voi auttaa lievitt√§m√§√§n j√§nnityst√§ kyyn√§rp√§√§n lihaksissa ja v√§hent√§m√§√§n kipua.
  • K√§yt√§ l√§mmityspussia: L√§mmityspussin sijoittaminen kyyn√§rp√§√§h√§n voi auttaa lievitt√§m√§√§n kipua ja lis√§√§m√§√§n verenkiertoa, mik√§ voi auttaa vammojen paranemisessa.
  • Tee taukoja: Muista pit√§√§ taukoja harjoituksen aikana ja antaa kyyn√§rp√§√§n lihaksille riitt√§v√§sti lepoa harjoitusten v√§lill√§.
  • S√§√§d√§ tekniikkaa: Varmista, ett√§ sinulla on oikea tekniikka penkkipunnerruksessa, jotta et rasita kyyn√§rp√§√§t√§ liikaa. Pid√§ ote oikeassa asennossa, pid√§ selk√§ suorana ja niin edelleen.
  • K√§yt√§ kevyempi√§ painoja: Jos k√§yt√§t liian raskaita painoja, se voi aiheuttaa ylikuormitusta ja vammoja kyyn√§rp√§√§ss√§. Kokeile v√§hent√§√§ painoja ja katso, auttaako se.
  • Kysy l√§√§k√§rilt√§ neuvoa: Jos koet kyyn√§rp√§√§ss√§ kipua, joka ei hellit√§ muutaman p√§iv√§n kuluttua, sinun tulee konsultoida l√§√§k√§ri√§ tai fysioterapeuttia saadaksesi oikean hoidon ja hoidon.

Suosituimmat tuotteemme kategoria:

Kyynärpääkipu penkkipunnerruksessa on yleinen ongelma

Yhteenvetona voidaan todeta, ett√§ kyyn√§rp√§√§kipu penkkipunnerruksessa voi olla yleinen ongelma voimaharjoittelua harrastaville. T√§m√§n kivun aiheuttaa monia eri syit√§, ja on t√§rke√§√§ l√∂yt√§√§ sinulle sopiva ratkaisu. Elbow sleeves -kyyn√§rsukkien k√§ytt√∂, venyttely, l√§mmityspussin k√§ytt√∂, tauot ja oikea tekniikka voivat kaikki olla hyvi√§ ty√∂kaluja kivun lievitt√§miseksi ja vammojen ehk√§isemiseksi. √Ąl√§ unohda kysy√§ neuvoa l√§√§k√§rilt√§, jos koet kipua, joka ei hellit√§ muutaman p√§iv√§n kuluttua. L√∂yd√§t korkealaatuiset elbow sleeves -kyyn√§rsukkamme t√§√§lt√§
Nordic Training Gear
Max Andrén
Kirjoittaja ja osaomistaja

Max Andrén on kirjailija ja Nordic Training Gearin osaomistaja
Hänellä on suuri intohimo kuntosaliharjoitteluun ja kuntoilutarvikkeisiin



Myös sisällä Artikkelit

Hur gör man raka marklyft? | NTGear.se
Kuinka tehdään suorin jaloin maastaveto?

Nordic Training Gear 2 minun lukemani

Lue lisää
Mixat grepp vid marklyft | NTGear.se
Ristiote maastavedossa

Nordic Training Gear 2 minun lukemani

Lue lisää
Varför har man bälte vid marklyft? | NTGear.se
Miksi käytetään vyötä maastavedossa?

Nordic Training Gear 2 minun lukemani

Lue lisää

Sinun bonuksesi

X
300 ‚ā¨ j√§ljell√§
Jos ostat yhteens√§ ‚ā¨ tai enemm√§n, voit valita
Koska ostoskorisi on yli ‚ā¨, voit valita
Shaker, 700 ml
300 ‚ā¨ j√§ljell√§
Jos ostat yhteens√§ ‚ā¨ tai enemm√§n, voit valita
Koska ostoskorisi on yli ‚ā¨, voit valita
Hajusuola V.1
300 ‚ā¨ j√§ljell√§
Jos ostat yhteens√§ ‚ā¨ tai enemm√§n, voit valita
Koska ostoskorisi on yli ‚ā¨, voit valita
Famous Pre / Intra Blend, 900 g
Maku
300 ‚ā¨ j√§ljell√§
Jos ostat yhteens√§ ‚ā¨ tai enemm√§n, voit valita
Koska ostoskorisi on yli ‚ā¨, voit valita
T-Shirt
Koko
10 Tuotteita jäljellä