Sumo vai perinteinen maastaveto?

Nordic Training Gear 2 minun lukemani

Maastaveto on yksi voimaharjoittelun perustavimmista ja tehokkaimmista liikkeistä. Mutta kun puhutaan tekniikasta, useimmat keskustelevat kahdesta päämuodosta: sumo maastavedosta ja perinteisestä maastavedosta. Tässä artikkelissa tarkastelemme kummankin tekniikan eroja, etuja ja haittoja.

1. Mikä on ero?

  • Sumo maastaveto: T√§ss√§ jalat ovat leve√§mm√§ll√§, yleens√§ ulompana kuin k√§det. K√§det tulevat polvien v√§liin, mik√§ tuottaa pystymm√§n yl√§vartalon asennon.
  • Perinteinen maastaveto: T√§m√§ tyyli on kapeampi, jalkojen ollessa noin hartian leveydell√§. K√§det ovat jalkojen ulkopuolella ja yl√§vartalo on kallistunut enemm√§n eteenp√§in kuin sumo maastavedossa.

2. Mitkä lihakset aktivoituvat?

Molemmat tekniikat kohdistuvat periaatteessa samoihin lihasryhmiin: selkä, pakarat, reidet ja keskivartalo. Mutta aktivoinnissa on joitakin eroja:
  • Sumo maastaveto: Suurempi aktivaatio sis√§isille reisilihaksille (adduktorit) ja usein enemm√§n kuormitusta nelip√§iselle reisilihakselle lihakselle (reiden etuosa).
  • Perinteinen maastaveto: Suurempi kuormitus selk√§rankaa ojentavalle lihakselle (erector spinae) ja takareidelle (hamstrings).
Sumo vai perinteinen maastaveto?
Kuva: Emil Johansson kilpailee voimanostossa ja tekee sumo maastavetoa, kun taas Marcus Yngvesson, joka kilpailee Voimamies-lajeissa, tekee perinteistä maastavetoa.

3. Kalkin edut maastavedossa

Monille voimanostajille magnesium on korvaamaton apuväline, erityisesti maastavedossa, olipa kyseessä sitten sumo tai perinteinen maastaveto. Tässä joitakin etuja magnesiumin käytöstä:
  • Otteen voima: Magnesium v√§hent√§√§ hikoilua ja kosteutta, mik√§ parantaa otettasi tangosta ja v√§hent√§√§ sen liukumisen riski√§ k√§sist√§.
  • Parempi suorituskyky: Varmemmalla otteella voit nostaa raskaampia painoja ilman, ett√§ sinun tarvitsee huolehtia otteen menett√§misest√§.
  • V√§hentynyt loukkaantumisriski: Vakaa ote v√§hent√§√§ tangon liukastumisen riski√§, mik√§ voi est√§√§ vammoja.
Näillä eduilla on helppo ymmärtää, miksi magnesium on suosittu valinta sekä aloittelijoiden että ammattilaisten keskuudessa voimanostossa. Katso laaja valikoima korkealaatuista magnesium täältä.

4. Edut ja haitat

Sumo maastaveto:
  • Edut: V√§hemm√§n kuormitusta alasel√§lle johtuen pystymm√§st√§ asennosta. Voi olla hy√∂dyllinen niille, joilla on selk√§ongelmia tai pidempi yl√§vartalo.
  • Haitat: Vaatii enemm√§n lantion liikkuvuutta. Ei yht√§ luonnollinen liike kaikille ihmisille.
Perinteinen maastaveto:
  • Edut: Monille luonnollisempi ja toiminnallisempi liike. Usein helpompi oppia aloittelijoille.
  • Haitat: Suurempi kuormitus alasel√§lle, erityisesti jos tekniikka ei ole oikea.

5. Kumpi sinun pitäisi valita?

Ei ole yhtä oikeaa vastausta, kun kyse on maastavedosta. Valintasi tulisi perustua:
  • Ruumiinrakenteeseesi: Ihmiset, joilla on pidempi yl√§vartalo, saattavat l√∂yt√§√§ sumo maastavedon mukavammaksi. Toisaalta ne, joilla on pidemm√§t jalat, saattavat suosia perinteist√§ maastavetoa.
  • Harjoittelutavoitteisiisi: Haluatko keskitty√§ enemm√§n sis√§reisilihaksiin tai etureisiin? Valitse sumo. Haluatko keskitty√§ enemm√§n selk√§√§n ja reiden takaosaan? Valitse perinteinen.
  • Mukavuus ja aiemmat vammat: Jos sinulla on ollut selk√§ongelmia aiemmin, sumo maastaveto voi v√§hent√§√§ kuormitusta alasel√§st√§si.

5. Johtopäätös: Sumo vai perinteinen maastaveto?

Lopullinen päätös riippuu yksilöllisistä tekijöistä. Kokeile molempia tekniikoita ja katso, mikä tuntuu sinulle luonnollisemmalta ja tehokkaammalta. Muista aina harjoitella oikealla tekniikalla ja kuunnella kehoasi. Valitsemaasi maastavedon muotoa tulisi aina tehdä turvallisesti ja tehokkaasti.
Nordic Training Gear
Max Andrén
Kirjoittaja ja osaomistaja

Max Andrén on kirjailija ja Nordic Training Gearin osaomistaja
Hänellä on suuri intohimo kuntosaliharjoitteluun ja kuntoilutarvikkeisiin



Myös sisällä Artikkelit

Hur gör man raka marklyft? | NTGear.se
Kuinka tehdään suorin jaloin maastaveto?

Nordic Training Gear 2 minun lukemani

Lue lisää
Mixat grepp vid marklyft | NTGear.se
Ristiote maastavedossa

Nordic Training Gear 2 minun lukemani

Lue lisää
Varför har man bälte vid marklyft? | NTGear.se
Miksi käytetään vyötä maastavedossa?

Nordic Training Gear 2 minun lukemani

Lue lisää

Sinun bonuksesi

X
300 ‚ā¨ j√§ljell√§
Jos ostat yhteens√§ ‚ā¨ tai enemm√§n, voit valita
Koska ostoskorisi on yli ‚ā¨, voit valita
Shaker, 700 ml
300 ‚ā¨ j√§ljell√§
Jos ostat yhteens√§ ‚ā¨ tai enemm√§n, voit valita
Koska ostoskorisi on yli ‚ā¨, voit valita
Hajusuola V.1
300 ‚ā¨ j√§ljell√§
Jos ostat yhteens√§ ‚ā¨ tai enemm√§n, voit valita
Koska ostoskorisi on yli ‚ā¨, voit valita
Famous Pre / Intra Blend, 900 g
Maku
300 ‚ā¨ j√§ljell√§
Jos ostat yhteens√§ ‚ā¨ tai enemm√§n, voit valita
Koska ostoskorisi on yli ‚ā¨, voit valita
T-Shirt
Koko
10 Tuotteita jäljellä